KETO

KETO


Jag testar denna mat - livstil

Jag har kronisk inflammation i bukspottkörteln somkan leda till en för tidig död och det vill jag undvika. Jag förstår att maten har en stor betydelse för min hälsa även om den elaka bukspottkörteln gör att jag har högt blodsocker ändå vad än jag äter men kosten kan ändå dämpa inflammationen eller rättare sagt göra att irritationen på bukspottkörteln blir mindre.


Vad jag har märkt att min bukspottkörtel inte tål är färsk ingefära men torkad ingefära går bra. Rökt mat irriterar men har inte kollat om riktigt rökt mat är samma som den mat som man sprutar in rökarom på gör samma effekt.

En ketodiet är välkänd för att vara en lågkarb diet, där kroppen producerar ketoner i levern som används som energi. Det kallas många olika namn - ketogen diet, låg carb diet, lågt kolhaltigt fett (LCHF), etc.


När du äter något högt i kolhydrater, kommer din kropp att producera glukos och insulin.


Glukos är den enklaste molekylen för din kropp att omvandla och använda som energi så att den kommer att väljas över någon annan energikälla.

Insulin produceras för att bearbeta glukosen i blodet genom att ta den runt kroppen.

Eftersom glukos används som primärenergi behövs inte dina fetter och lagras därför. Vanligtvis på en vanlig, högre kolhydratdiet kommer kroppen att använda glukos som huvudform av energi. Genom att sänka intaget av kolhydrater induceras kroppen till ett tillstånd som kallas ketos.


Ketos är en naturlig process som kroppen initierar för att hjälpa oss överleva när matintaget är lågt. Under detta tillstånd producerar vi ketoner som produceras från nedbrytningen av fett i levern.


Slutmålen för en korrekt underhållad keto-diet är att tvinga din kropp till detta metaboliska tillstånd. Vi gör inte detta genom svält av kalorier men svält av kolhydrater.


exempel frittata recept

Våra kroppar är otroligt adaptiva till vad du lägger på det - när du överbelastar det med fetter och tar bort kolhydrater börjar det att bränna ketoner som den primära energikällan. Optimal ketonnivå erbjuder många hälso-, viktminskningar, fysiska och mentala fördelar.


FÖRDELAR MED KETO MAT


Det finns många fördelar som följer med att vara på keto: från viktminskning och ökade energinivåer till terapeutiska medicinska tillämpningar. De flesta som helst kan säkert dra nytta av att äta en låg-carb, hög fetthalt.


Keto sänker naturligt blodsockernivåerna på grund av vilken typ av mat du äter. Studier visar även att ketogen diet är ett effektivare sätt att hantera och förebygga diabetes jämfört med kaloridieter.


Om du är prediabetiker eller har typ II-diabetes bör du seriöst överväga en ketogen diet. Vi har många läsare som har haft framgång med deras blodsockerkontroll på keto.


UNDVIK ATT BLI DEMENT !


Många använder den ketogena kosten speciellt för den ökade mentala prestationen.


Ketoner är en stor källa till bränsle för hjärnan. När du sänker carbintaget, undviker du stora piggar i blodsockret. Tillsammans kan detta leda till förbättrad fokus och koncentration.


Studier visar att ett ökat intag av fettsyror kan ha konsekvenser för hjärnans funktion.












Genom att ge din kropp en bättre och mer tillförlitlig energikälla, kommer du att känna dig mer energi under dagen. Fetter visar sig vara den mest effektiva molekylen att bränna som bränsle.


Utöver det är fett naturligtvis mer tillfredsställande och slutar att lämna oss i ett mättat ("full") tillstånd längre.


Kolesterol och blodtryck sänks av ketokost.


Insulinresistens kan leda till typ II-diabetes om de inte hanteras. En riklig mängd forskning visar att en lågkarbo-ketogen diet kan hjälpa människor att sänka sina insulinnivåer till friska områden.


Lågkarb = Lågt intag av kolhyderater





keto

VAD DU INTE SKALL ÄTA


Spannmål - vetemjöl, majs, ris, etc.

Socker - honung, agave, lönnsirap, etc.

Frukt - äpplen, bananer, apelsiner, etc.

Rotfrukter - potatis,under jorden växande, etc.

VAD DU KAN ÄTA


Kött - fisk, nötkött, lamm, fågel, ägg etc.

Bladgrönsaker - spenat, kål etc.

Ovan jord växande grönsaker - broccoli, blomkål, etc.

Du skall äta mycket fett - hårda ostar, 10% fetthalt eller högre, smör, etc.

Nötter och frön - makadamier, valnötter, solrosfrön etc.

Bär - hallon, björnbär och andra låga glykemiska slag

Sötningsmedel - stevia, erytritol, munkfrukt och andra sötningsmedel med låg kolhydrat

Andra fetter - kokosnötolja, hög fetthalt salladsdressing, mättade fetter etc.


Det är svårt att tänka om att man kan äta allt som var förbjudet förrut när man hela tiden bantade. Vi måste glömma det gamla sättet att tänka och förstå att vetenskapen hade fel.


Var försiktig med bär då de alla har fruktsocker som inte är bra för oss.


Jag äter bara under 5 gr per 100 gr gränsfallet är jordgubbar tyvärr som har 6 gr.


( jag testar strikt LCHF eller Keto )


Godkända bär:





HUR DET FUNGERAR :


Jag har provat i 2 veckor och gått ner 5 kg. Jag har inte blivit piggare utan jag tycker jag sover mera nu.


Då jag hade redan diabetes så är det svårt att bedömma om jag kissar mer men jag tror jag gör det för jag kan gå upp till 4ggr på natten och kissa.

Det är en omställning som pågår och rensning av kroppen.


Jag hade en otäck andedräkt vid dag 10 -12 men är nu borta.


Min avföring luktar inte fastän jag äter mycket kött och den är gul. Jag har en skön tömning av tarmen som jag inte har haft förrut i mitt liv magen tycks komma i den form den skall vara i.


Jag tror att tröttheten har med omställningen att göra av kroppen och kommer snart att gå bort.


Jag har skaffat valp och hon gör att jag går ut mer och det kanske gör mej tröttare.


Jag är ju 65 år och sjuk i min kropp så jag förstår att det pågår en tillfrisknad i kroppen.


Jag har hela mitt liv bantat och jag har inte gått ner en längre tid på dom för de var för extrema för att kunna leva på det sättet men Keto är inte att räkna kalorier och mäta utan jag äter mej mätt på fett och det mesta fett är gott.


Svårast är snacks suget, inte godis suget för det har inte varit min grej men chips, ostbågar eller liknande kan jag känna mej sugen på men då har jag smält ost i en stekpanna så långe på svag värme så osten blir hårda som chips och det äter jag.


Jag tror jag kan äta Keto livet ut när jag har väl lärt mej det.


Jag är duktig på mat så jag kommer att göra egna recept här.


LÄNKAR till KETO menyer:


Matboken


LCHF - arkivet


Diet - doktorn




JULBORD är Keto vänligt


Inlagd sill skall man undvika på Julbordet för det är rena sockerbomben.

Julgröt är inte Keto


Julskinkan går bra att äta men ta bort kanten med senap+ströbröd.


Förstås finns det inget Keto på godisbordet men det finns ju god ost att ta istället.


Köttbullar inget Keto


 
 
 

© Eva Virginius 2018