FRÅGOR

Jesaja 9:6 


Varför KJV-översättningen av denna vers har manipulerats.

 

Enligt kristendomen är denna vers ett bevis på att "Jesu" är Gud. Problemet uppstår i den trinitariska partiska översättningen av denna vers. 


Jesaja 9:6 är korrekt översatta men som har samma meningsstruktur på hebreiska.

 

"I begynnelsen skapade Gud himlarna och jorden." 

Översättning denna vers ord för ord till engelska skulle det stå: I begynnelsen skapade Gud himlarna och jorden. 


Lägg märke till att ordet skapat och Gud är omvända.


Verbet i denna mening kommer före subjektet. Så här skrivs hebreisk grammatik. Medan verbet finns före ämnet översätts det omvänt till engelska. 


Vi ser samma grammatiska användning i vår vers i Jesaja 9:6 

Orden i fråga som finns i Jesaja är "vayikra Elokim" - och han kallade honom Gud, Sar Shalom (Fredsfursten). 

Eller på engelska, och Gud kallade honom, Sar Shalom (Fredsprins). 

Det är här som engelskan översattes ord för ord istället för att vända på orden på engelska, för genom att översätta det utan att vända på verbet och subjektet, som gjordes i 1 Mos 1:1, kommer det att stödja den treeniga läran. Så Jesaja översattes inte ordentligt till engelska för att lura läsaren att tro att barnet som skulle regera skulle vara Gud. 


Den korrekta översättningen till engelska skulle lyda som följer: 

"Ty ett barn har fötts till oss, en son har getts till oss, och herraväldet kommer att ligga på hans axel; den Underlige Rådgivaren, Mäktig Gud, Evige Fader, gav honom namnet Sar Shalom (Fredsfursten). 

Som du kan se när den översätts utan partiskhet läser det tydligt att det är Gud den Underbara Avvisaren, den Mäktige Gud, den Evige Fadern som kallade barnet Sar Shalom, inte att barnet skulle kallas den Underbara Rådgivaren, den Mäktige Gud och den Evige Fadern. Detta är en uppenbar ignorering av hebreisk grammatik för att lura läsaren och få deras tänkande att tro att barnet var Gud. Det är falskt och en lögn påtvingad en intet ont anande publik. Översättarna visste att läsarna inte skulle ha någon förståelse för hebreiska eller hebreiska grammatik och skulle acceptera deras avsiktliga felöversättning utan att ifrågasätta. 


Århundraden senare kvarstår problemet och översättningarna har inte korrigerats. Det är viktigt att folk undersöker sanningen och inte bara accepterar folkliga åsikter. 

Isaiah 9:6
Why The KJV Translation of This Verse Has Been Tampered With.


According to Christanity this verse is proof that "Jesu" is GOD. The problem arises in the Trinitarian biased translation of this verse.
Let me begin by quoting another verse that all of us know and understand to be translated correctly but has the same sentence structure in Hebrew as the verse found in


Isaiah 9:6.
"In the beginning GOD created the heavens and the earth."
"Bereshith bara Elokim et hashamayim v'et haeretz."
If I were to translate this verse word for word into English it would read, In the beginning created GOD the heavens and the earth.
Notice the word created and GOD are reversed. The verb of this sentence comes before the subject. This is how Hebrew grammar is written. While the verb is found before the subject it is translated in the reverse in English.


We see the same grammatical usage in our verse in Isaiah 9:6
The words in question found in Isaiah are "vayikra Elokim" -- and He called him GOD, Sar Shalom (Prince of Peace).
Or in English, and GOD called him, Sar Shalom (Prince of Peace).
Here is where the English was translated word for word instead of reversing the words in English because by translating it without reversing the verb and subject as was done in Gen. 1:1 it will support the Trinitarian doctrine. So Isaiah was not translated properly into English in order to deceive the reader into thinking that the child that would govern would be GOD.


The proper translation into English would read as follows:
"For a child has been born to us, a son has been given to us, and the dominion will be on his shoulder; the Wonderous Advisor, Mighty GOD, Eternal Father, called his name Sar Shalom (Prince of Peace).
As you can see when translated without bias clearly reads that it is GOD the Wonderous Avisor, Mighty GOD, Eternal Father who called the child Sar Shalom, not that the child would be called the Wonderous Advisor, Mighty GOD, and Eternal Father. This is a blatant disregard for Hebrew grammar in order to deceive the reader and sway their thinking to believe the child was GOD. It false and a lie forced on an unsuspecting audience. The translators knew that the readers would have no understanding of Hebrew or Hebrew grammar and would accept their deliberate mistranslation without question.


Centuries later the problem still exists and the translations have not been corrected. It's important that people investigate the truth and not just accept popular opinion.

Jesus var en PROFET 

Han hörde från GUD


Jag har han som ett föredöme och en läromästare, han har min respekt.


Det är inte Jesus fel att folk tror han är Gud som vandrade här på jorden, det är människan som har skapat han som Gud.


År 321 så bestämde sej Kjesaren Konstantin att göra Jesus till Gud och samlade ihop några ledare för de stora religionerna och de som var emot lät han dödas.


På det viset togs Guds Rike med våld.

© Eva Virginius 2022